strady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.
Z tego powodu nie każdy posiada
Jeżeli działamy w branży transportowej, to wiemy jak bardzo ważne jest posiadanie samochodów ciężarowych z odpowiednimi naczepami. Zazwyczaj po drogach poruszają się ciężarówki, które posiadają tradycyjne naczepy. Czasem jednak zdarza się transport ponadgabarytowy, który ma już inne wymagania. Z tego powodu nie każdy posiada w swojej ofercie transport ciężki. Nie wszyscy bowiem spełniają odpowiednie warunki i nie posiadają naczep, które zmieszczą ponadgabarytowy towar.
Transport maszyn wymaga szczególnego przygotowania. Po pierwsze należy dobrze zaplanować trasę, ponieważ z takim transportem nie możemy się poruszać po wszystkich drogach. Zapewne będą potrzebne objazdy i szukając ich trzeba mieć świadomość, że samochód ciężarowy to nie osobówka i nie wszędzie sobie poradzi. Trzeba też załatwić odpowiednie dokumenty celne oraz inne formalności, które są wymagane dla tego typu transportu. Jest to czasami bardzo trudne logistycznie zadanie i z całą pewnością bywa czasochłonne. Jednak efekt końcowy daje satysfakcję.
Niełatwy transport ciężkich maszyn
Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładunki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.
Oznacza to po prostu że jeden
Transport ciężki lub transport ponadgabarytowy to przewóz towarów niezgodnych z przepisami dotyczącymi transportu drogowego pod względem wymiarów takich jak długość, szerokość, wysokość lub masy. Jeśli taki transport ma się odbyć, rząd musi wystąpić o zezwolenie lub zwolnienie. Niektóre przykłady transportu ponadgabarytowego to transport belek betonowych, transformatorów, a także transport maszyn oraz narzędzi do budowy dróg i dużych części turbin wiatrowych. Żurawie teleskopowe jak i również niektóre narzędzia rolnicze również podlegają transportowi ponadgabarytowemu. Czasami transport, który trzeba wykonać, jest tak duży, szeroki lub długi, że trzeba uwzględnić eskortę transportową. Oznacza to po prostu, że jeden lub więcej pojazdów jeździ razem z transportem, aby upewnić się, że wszystko działa sprawnie. Transport ponadgabarytowy zwany może być również jako transport specjalny występuje na drogach relatywnie rzadko, ponieważ zorganizowanie go wymaga wiele przygotowań, lecz czasem jest on niezbędny.