. Inaczej jest jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.
Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków
Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładunki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.
Jak więc widać transport ciężki to
Sam transport to niezwykle rozbudowana gałąź przemysłu. Najwięcej jednak emocji wydaje się zawsze budzić transport ponadgabarytowy. Ogromne maszyny, czy transportowane ładunki robią ogromne wrażenie. Mało kto jednak wie, że ich obecność na drogach wiąże się z rygorystycznymi przepisami. Każdy ładunek, który ma przekraczające normy gabaryty musi być transportowany w specjalny sposób.
Transport maszyn, konstrukcji stalowych, czy magazynów, zawsze wiąże się z zaawansowanym procesem planowania i organizacji. Dotyczy to przede wszystkim trasy. Małe ronda, niskie wiadukty, mosty ze stosunkowo niewielkim udźwigiem - wszystko to sprawia, że nie każdą trasą da się przewieźć dany ładunek. Dlatego też musi być ona zawsze dokładnie przez specjalistę opracowana. Gdy trasa jest już gotowa, wtedy przychodzi czas na uzyskanie zezwoleń. Dopiero one stają się zielonym światłem dla firmy transportowej. Jak więc widać transport ciężki to naprawdę ciężka praca, także w zakresie wspomnianego planowania i organizacji.
Branża transportowa jest silnie uzależniona od
Branża transportowa jest silnie uzależniona od aktualnego na świecie stanu gospodarki. W ostatnich kilku latach, wraz z rozwojem gospodarczym większości państw i wzmożonymi obrotami handlowymi przeżywała prawdziwy rozkwit. Na znaczeniu zyskiwały wszystkie rodzaje transportu: od tych najmniejszych, jak małe przewozy kurierskie, aż po największe, na przykład przewóz towarów drogą morską w ogromnych kontenerowcach.
Przykładem jednej z dziedzin w tej branży, która również odnotowała wzrost popytu, jest transport ponadgabarytowy. Opiera się on na wielkich pojazdach o określonych minimalnych wymiarach, które co do zasady poruszają się po drogach publicznych. Przed rozpoczęciem przewozu spedytor musi dokładnie zweryfikować, czy proponowana trasa nadaje się do użycia przez konkretny środek transportu.
Co konkretnie wchodzi w zakres "transportu ponadgabarytowego"? Między innymi transport maszyn - na przykład budowlanych, rolniczych, których duże gabaryty bądź specyficzne właściwości uniemożliwiają podróż na kołach. Wlicza się też tutaj transport ciężki, czyli przewóz innych ładunków o bardzo dużych gabarytach - na przykład wielkich elementów konstrukcyjnych używanych na budowach.
Transport ponadgabarytowy zyskuje na znaczeniu z każdym rokiem, i nic nie zapowiada, aby miało się to szybko zmienić. W związku z tym pracownicy posiadający uprawnienia do prowadzenia pojazdów z tej kategorii z pewnością będą mogli liczyć na wzięcie pracodawców.